Program "PARTNERSTWO DLA KSIĄŻKI 2024" w MIGBP w Grodkowie
„Różnimy się skrzydłami – bajka terapeutyczna jako innowacyjne narzędzie wspomagające pracę z czytelnikiem” to tytuł zadania realizowanego przez Miejską i Gminną Bibliotekę Publiczną im. J. Elsnera w Grodkowie z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Partnerstwo dla książki 2024. Zadanie realizowane było od maja do końca października 2024 roku i zakładało udział w warsztatach biblioterapeutycznych dzieci, młodzieży i seniorów (5 grup, 130 uczestników). Uczestnicy zadania zostali pozyskani poprzez partnerstwo z 4 szkołami podstawowymi (2 szkoły miejskie, 2 szkoły wiejskie) oraz z 2 klubami seniora.
22 lipca odbyły się pierwsze warsztaty pt. „Seniorze, zadbaj o swój dobrostan! Praktyka szczęścia i uważności w otaczającej nas codzienności”. Uczestniczyli w nich seniorzy z dwóch klubów : Klub Seniora „Senior+” i Klub Seniora „Teraz My”. Zajęcia prowadziła Pani Joanna Baran certyfikowany biblioterapeuta, pedagog. Realizator i trener programu profilaktyki uniwersalnej, promocji zdrowia psychicznego, psychologii pozytywnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Spotkanie podzielone było na dwie części. Pierwsza to sesja w obrębie dobrostanu psychicznego,
a druga część związana była z praktyką uważności.
Uczestniczki zajęć praktykowały wdzięczność, która wpływa na podniesienie dobrostanu. Ćwiczyły wyciszenie, uspokojenie myśli, bycie tu i teraz. Ważnym aspektem tego spotkania był wgląd w siebie poprzez portret kobiety. A przez to odpowiedź na pytanie: Co mnie wspiera jako kobietę?
W ramach sesji treningowej prowadząca zachęcała Panie do odszukania swojej pozycji mocy.
Celem warsztatów było wzmocnienie poczucia własnej wartości, które opierać się będzie na poznaniu swoich silnych stron i atutów, ale także świadomości własnych ograniczeń.
Kolejne spotkania w ramach projektu, tym razem dla dzieci i młodzieży, odbyły się 18 i 22 października. Prowadziła je Pani Justyna Jurasz – nauczyciel-bibliotekarz, biblioterapeuta, prezes Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego.
18 października w warsztatach uczestniczyli uczniowie z Publicznej Szkoły Podstawowej w Kopicach i Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Grodkowie.
Pierwsze zajęcia z uczniami klas 1-3 pt. ”O sztuce latania na swoich skrzydłach” rozpoczęły się od zabawy integracyjnej „Pajęczyna przyjaźni”. Dzieci opowiadały co lubią, jak się czują, rozmawiały o emocjach, które im towarzyszą. Następnie w grupach, przy pomocy wybranych książek, poduszek emocji przedstawiały, odgadywały i omawiały emocje w oparciu o własne doświadczenia. Okazało się, że nie tylko wydarzenia z życia wpływają na nasze emocje. Ważne są także słowa, które słyszymy od naszych bliskich. Te pozytywne dodają nam skrzydeł, sprawiają, że nie boimy się wyzwań, są budujące. Niestety słowa mogą również ranić, niszczyć nasze poczucie wartości. Uczestnicy wysłuchali opowieści z książki autorstwa Alexa Roviry i Francesca Mirallesa "Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie. 35 historii o tym, jak pielęgnować poczucie własnej wartości".To zbiór opowiadań wprowadzających dzieci w świat wartości, budowania wiary w siebie. Na zakończenie warsztatów uczniowie wykonali swoje skrzydła mocy, na których ich rówieśnicy wypisali ich pozytywne cechy, mocne strony.
„Challenge : moje marzenia do spełnienia” to tytuł kolejnych zajęć. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie klas 7-8, których zadaniem było zdefiniowanie pojęcia sukces i marzenie. Młodzież dowiedziała się jak ważne jest posiadanie celu w życiu a zwłaszcza konsekwencja w jego realizacji. Badania naukowe potwierdzają, że istotnym elementem planowania własnej przyszłości jest zapisywanie swoich celów. Uczniowie sporządzili więc własną mapę marzeń na czerwiec 2025 roku, aby móc zweryfikować realizację zaplanowanych przez siebie zadań. Następnie wysłuchali historii Patrycji, której plany życiowe, rozmijały się z rzeczywistością. Jednak jej determinacja w dążeniu do zmiany była tak wielka, że dziewczyna osiągnęła wymarzony cel. Obejrzeli też niezwykłą historię Nicka Vujicica. Na przykładzie przytoczonych historii zobaczyli, że mimo różnych trudności, przeciwności losu, warto wierzyć we własne marzenia.
22 października naszymi partnerami w projekcie były: Publiczna Szkoła Podstawowa w Gnojnej i Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie.
Uczniowie klas 1-3 z PSP w Gnojnej rozpoczęli zajęcia od skojarzeń związanych ze słowem biblioteka. A jak wiadomo biblioteka to książki. Dzieci miały możliwość wybrać książkę, która ich zaciekawiła i porozmawiać o niej. Książki o emocjach pozwoliły na rozpoczęcie rozmowy o tym, co dzieci czują i czy potrafią nazywać swoje emocje. Prowadząca przeczytała książkę Tiny Oziewicz „Co robią uczucia”. Książki o emocjach, supermocach, terapeutyczne pomagają zrozumieć i znaleźć rozwiązanie do różnych sytuacji, które pojawiają się w życiu każdego dziecka. Ważnym elementem warsztatów były zajęcia plastyczne, podczas których dzieci stworzyły swoje własne skrzydła mocy.
Uczniowie klasy 7 z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Grodkowie zajęcia rozpoczęli od zastanowienia się i odpowiedzi na pytanie „Tęsknię za...?”, „Gdzie chciałbym być….?” Był to ważny moment, bo na zajęciach młodzież rozmawiała o swoich marzeniach. Cele, plany i właśnie marzenia są ważnym elementem budowania poczucia własnej wartości. Uczniowie sporządzili również własną mapę marzeń, która pozwoli im zaplanować swoje działania w przyszłości.
Wszystkie warsztaty przeprowadzone w ramach zadania „Różnimy się skrzydłami – bajka terapeutyczna jako innowacyjne narzędzie wspomagające pracę z czytelnikiem” przebiegały w formie czytania odpowiednio dobranych tekstów, zabawy, dyskusji, rozmów kierowanych, działań twórczych. Wykorzystano różne metody pracy, m. in. dramę, pantomimę, burzę mózgów.
Do realizacji zadania wykorzystano materiały zakupione z funduszy przewidzianych na ten cel. Biblioteka zakupiła niezbędne materiały plastyczne, odpowiednie wyposażenie, literaturę i karty pracy z których korzystały dzieci, młodzież i seniorzy.
Mamy nadzieje, że prowadzone działania przyczynią się do rozwoju samoświadomości, wpłyną na lepsze samopoczucie uczestników i zachowania względem siebie i otoczenia. Pozwolą także z uwagą i wrażliwością przyglądać się bogactwu i różnorodności świata, a w konsekwencji nie podcinając nikomu skrzydeł, dolecieć tam, dokąd się chce!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział i współpracę w realizacji tego ciekawego zadania. Dziękujemy za dialog i zaufanie. Dla nas – bibliotekarzy to kolejna okazja do podniesienia swoich kompetencji i nowych doświadczeń.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury”