Od grudnia 2013 r. do czerwca 2015r. w Gimnazjum Publicznym nr1 w Grodkowie realizowany był projekt unijny „Zaczarowany świat nauki” w ramach konkursu zamkniętego nr 1/PKOL/9.1.2/2013 dotyczącego Poddziałania 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Gimnazjum realizowało go wspólnie z Agencją Reklamową LEADER Marek Brodowski.
Łączna wartość projektu to niebagatelna kwota - 196 141,86 zł, w tym dofinansowanie ze środków EFS wyniosło 166 720,58 zł. Koszty własne to m.in. wynajem sal lekcyjnych, sal komputerowych, jak też użyczenie autobusów przez Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli w Grodkowie.
Dzięki pozyskaniu tych funduszy baza szkoły znacznie się wzbogaciła. Sukcesem jest utworzenie profesjonalnej, multimedialnej pracowni językowej na 14 stanowisk z odpowiednim sprzętem elektronicznym, oprogramowaniem komputerowym oraz kompaktowym rejestratorem. Nauka w takiej pracowni pozwala na stosowanie efektywnych metod nauczania języków na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a efekt nauczania porównywalny jest z pracą w kilkuosobowej grupie.
Pozyskane fundusze pozwoliły też na zakupienie wielu pomocy dydaktycznych na łączną kwotę 42 000,00 zł. Zakupione pomoce to:
Wymienione pomoce to tylko część z tych jakie udało się pozyskać, bo są również słowniki, filmy edukacyjne, gry planszowe i dydaktyczne, modele brył geometrycznych, chemiczne domina, waga elektroniczna, statyw demonstracyjny z wyposażeniem, wielokątne klocki konstrukcyjne i wiele innych.
W ramach projektu wsparciem objętych było 140 uczniów zarówno z miasta, jak i terenów wiejskich, w tym 80 dziewczynek i 60 chłopców. W projekcie uczestniczyło również 4 uczniów niepełnosprawnych (1 chłopiec i 3 dziewczynki).
Cel projektu:
Cele szczegółowe:
W ramach projektu odbyło się wiele bardzo ciekawych i różnorodnych zajęć prowadzonych aktywizującymi metodami wspierającymi rozwój uczniów, przy jednoczesnym uwzględnianiu ich potrzeb, zainteresowań i możliwości. Zwracano również uwagę na to, aby nauczyć ich jak skutecznie się uczyć. Istotną rolę w realizacji tych celów odgrywały pozyskane pomoce dydaktyczne. Uczniowie uczestniczyli w następujących zajęciach:
Uczniowie chętnie brali udział w przedstawionych powyżej zajęciach, rozwijali na nich nie tylko potencjał intelektualny, ale też kreatywność, wyobraźnię, logiczne myślenie oraz umiejętności współpracy, komunikacji, negocjacji i pracy w grupie.
Nasza młodzież miała możliwość udziału nie tylko w zajęciach na terenie szkoły, ale również zorganizowano następujące wyjazdy:
Wycieczki edukacyjne były dla uczniów atrakcyjną formą nauki podczas których realizowano założenia i cele projektu. Kształcono też wiele innych umiejętności takich jak: wyrabianie nawyku obcowania ze sztuką i spędzania właśnie w taki sposób czasu wolnego,poszerzanie wiedzy uczniów o otaczającym świecie,poznawanie nowych zawodów. Pełniły również funkcję integracyjną oraz rozwijały umiejętności komunikacji interpersonalnej w grupie rówieśniczej.
Ważnym produktem końcowym projektu było utworzeniew naszym gimnazjum Szkolnego Ośrodka Kariery, w ramach którego na bieżąco była redagowana gazetka informacyjna dotycząca m.in.: terminów i zasad rekrutacji, oferty szkół ponadgimnazjalnych w naszym regionie oraz innych ważnych informacji dotyczących instytucji wspierających, wyszukiwania informacji w Internecie itp. Szkolny Ośrodek Kariery będzie działał również po zakończeniu projektu.
Realizacja projektu unijnego „Zaczarowany świat nauki” dała wiele radości i satysfakcji zarówno uczniom, nauczycielom, jak i rodzicom. Dlatego warto pozyskiwać fundusze unijne, bo dzięki nim nie tylko poszerzana jest oferta edukacyjna szkoły, ale również w sposób znaczący wzbogaca się jej baza, w szczególności w pomoce dydaktyczne dzięki którym zajęcia stają się bardziej atrakcyjne, co na pewno ma znaczący wpływ na rozwój każdego ucznia.
Elżbieta Sarabon-Pałka