Kultura Segregacji – wchodzisz czy wypadasz? Już 11 Maja Dzień bez Śmiecenia!
Ilu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że nawet zwykłe, pozornie nieistotne, codzienne decyzje mają znaczenie? Kto z nas wie dlaczego należy opróżniać kartony po mleku i słoiki przed wyrzuceniem? Ilu z nas potrafi odpowiedzieć, o czym informują symbole umieszczone na opakowaniach produktów, które użytkujemy i ma świadomość, że oznaczenie ma znaczenie?
Właśnie między innymi do bycia świadomym konsumentem namawiać będziemy w tegorocznej, jubileuszowej edycji Dnia bez Śmiecenia 11 maja. Już od 10 lat uczymy Polaków zasad poprawnej segregacji odpadów opakowaniowych. Teraz nadszedł czas sprawdzenia stanu swojej wiedzy. Przygotowaliśmy 10 zasad Kultury Segregacji i zachęcamy do zweryfikowania ich znajomości, a co za tym idzie swoich przyzwyczajeń. Czy reguły te są nam znane? Czy stosujemy się do nich? A może popełniamy znaczące błędy nawet o tym nie wiedząc? Zapraszamy do włączenia się do akcji i promowania selektywnej zbiórki odpadów razem z nami!
Z danych udostępnianych przez Fundację ProKarton wynika, że ponad 60% Polaków segreguje odpady regularnie, a ponad 20% stara się robić to chociaż sporadycznie. Na przestrzeni lat obserwujemy wzrost poziomu recyklingu odpadów komunalnych. Wciąż jednak mamy wiele do zrobienia, mając na uwadze wyzwania stawiane Polsce przez Unię Europejską na lata 2025-2030. Segregujemy chętniej, ale czy poprawnie? Wraz ze wzrostem ilości selektywnie zbieranych odpadów, nastąpił spadek ich jakości. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że przez niewielkie zaniedbania wysiłki dotyczące segregowania mogą pójść na marne. Wyrzucenie nieopróżnionego kartonu po mleku do pojemnika z innymi odpadami segregowanymi (tzw. frakcji suchej) może spowodować niemożliwość ich wykorzystania. Pozostałości po zbitej szklance wrzucone do pojemnika na szkło mogą zakłócić proces recyklingu całej partii tego surowca. Wyrzucanie niezgniecionych butelek i kartonów po płynnej żywności zmusza firmy odbierające do „wożenia powietrza”. Dlatego w tym roku będziemy edukować o tym, że podejmowanie błahych, pozornie nieistotnych decyzji MA ZNACZENIE, zarówno dla nas, jak i dla środowiska. Zobaczmy, czy nasze zachowanie wpisuje się w Kulturę Segregacji. Hasłem tegorocznej edycji jest: Kultura Segregacji – Wchodzisz czy wypadasz? Już 11 maja każdy z nas będzie miał okazję się sprawdzić.
Podczas tegorocznej edycji Dnia bez Śmiecenia jak co roku nie śmiecimy – nie drukujemy ulotek, plakatów. Dzielimy się specjalnie przygotowaną, animowaną e-kartką i sprawdzamy, czy znamy zasady poprawnej segregacji odpadów. Zachęcamy także do odwiedzenia strony internetowej gminy lub pobrania w urzędzie gminy informacji w jaki sposób poprawnie segregować odpady. Namawiamy także do sprawdzenia co w danym worku/pojemniku powinno się znaleźć, a czego nie należy tam wyrzucać. Zadaniem tej edycji jest zastanowienie się nad swoimi codziennymi czynnościami. Pozwoli nam to zauważyć, że proste działanie przeprowadzone przez każdego z nas może znacząco wpłynąć na jakość surowców wtórnych i umożliwić ich efektywny recykling.
Wszyscy zainteresowani mogą włączyć się do akcji poprzez: zorganizowanie wydarzenia edukacyjnego, promującego ideę selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych (katalog działań i propozycji wydarzeń jest do pobrania pod linkiem www.dzienbezsmiecenia.pl/edukacja/materialy-do-pobrania), udostępnienie infografik, podzielenie się/przesłanie do znajomych, partnerów, kontrahentów e-kartki w okolicach 11 maja oraz umieszczenie jej na swojej stronie internetowej.
Sprawdź, po której stronie Kultury Segregacji jesteś. Dowiedz się więcej na: www.dzienbezsmiecenia.pl oraz www.facebook.com/dzienbezscmiecenia.
Więcej informacji:
Anna Kamińska
Specjalista ds. Komunikacji Marketingowej
a.kaminska@rekopol.pl
+ 22 550 09 78
*Dzień bez Śmiecenia - World non-waste Day to pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku), a koordynowanego i sponsorowanego w Polsce przez Rekopol. Współorganizatorami akcji są Akcjonariusze spółki.
Kampania jest elementem projektu „Kultura Segregacji” prowadzonego przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. w ramach publicznych kampanii edukacyjnych.
Poznaj 10 Zasad Kultury Segregacji: