"ZACZAROWANY ŚWIAT NAUKI", CZYLI PROJEKT UNIJNY W GIMNAZJUM PUBLICZNYM NR 1 W GRODKOWIE - NAPRAWDĘ WARTO
Od grudnia 2013 r. do czerwca 2015r. w Gimnazjum Publicznym nr1 w Grodkowie realizowany był projekt unijny „Zaczarowany świat nauki” w ramach konkursu zamkniętego nr 1/PKOL/9.1.2/2013 dotyczącego Poddziałania 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Gimnazjum realizowało go wspólnie z Agencją Reklamową LEADER Marek Brodowski.
Łączna wartość projektu to niebagatelna kwota - 196 141,86 zł, w tym dofinansowanie ze środków EFS wyniosło 166 720,58 zł. Koszty własne to m.in. wynajem sal lekcyjnych, sal komputerowych, jak też użyczenie autobusów przez Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli w Grodkowie.
Dzięki pozyskaniu tych funduszy baza szkoły znacznie się wzbogaciła. Sukcesem jest utworzenie profesjonalnej, multimedialnej pracowni językowej na 14 stanowisk z odpowiednim sprzętem elektronicznym, oprogramowaniem komputerowym oraz kompaktowym rejestratorem. Nauka w takiej pracowni pozwala na stosowanie efektywnych metod nauczania języków na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a efekt nauczania porównywalny jest z pracą w kilkuosobowej grupie.
Pozyskane fundusze pozwoliły też na zakupienie wielu pomocy dydaktycznych na łączną kwotę 42 000,00 zł. Zakupione pomoce to:
- tablica wirtualna,
- teleskop i luneta,
- bezprzewodowa stacja meteorologiczna, w tym elektroniczna stacja pogody,
- zestaw do chemii organicznej i nieorganicznej – modele,
- zestaw do ćwiczeń z elektrochemii,
- model atomu,
- oprogramowanie komputerowe CorelDRAW na 16 stanowisk,
- pakiety multimedialne takie jak: Eduteraputica, Akademia umysłu EDU, Kariera na Maksa, Piramida kariery, Gry świata – inteligentne gry, które rozwijają i utrzymują wysoką sprawność umysłową oraz pakiety przedmiotowe do realizacji podstawy programowej.
Wymienione pomoce to tylko część z tych jakie udało się pozyskać, bo są również słowniki, filmy edukacyjne, gry planszowe i dydaktyczne, modele brył geometrycznych, chemiczne domina, waga elektroniczna, statyw demonstracyjny z wyposażeniem, wielokątne klocki konstrukcyjne i wiele innych.
W ramach projektu wsparciem objętych było 140 uczniów zarówno z miasta, jak i terenów wiejskich, w tym 80 dziewczynek i 60 chłopców. W projekcie uczestniczyło również 4 uczniów niepełnosprawnych (1 chłopiec i 3 dziewczynki).
Cel projektu:
- Wyrównanie dysproporcji edukacyjnych, wzmocnienie kompetencji kluczowych oraz ułatwienie dostępu do specjalistycznego doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz psychologicznego 140 uczniów GP nr 1 w Grodkowie.
Cele szczegółowe:
- Podniesienie kompetencji kluczowych w obszarze językowym, nauk ścisłych, przedsiębiorczości uczniów GP nr 1 w Grodkowie.
- Wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w obszarze matematyki i języka polskiego uczniów GP nr 1 w Grodkowie.
- Podniesienie umiejętności uczniów w zakresie podejmowania trafnych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Wspomożenie uczniów, w tym niepełnosprawnych w procesie uczenia się poprzez udzielenie opieki psychologiczno-pedagogicznej.
W ramach projektu odbyło się wiele bardzo ciekawych i różnorodnych zajęć prowadzonych aktywizującymi metodami wspierającymi rozwój uczniów, przy jednoczesnym uwzględnianiu ich potrzeb, zainteresowań i możliwości. Zwracano również uwagę na to, aby nauczyć ich jak skutecznie się uczyć. Istotną rolę w realizacji tych celów odgrywały pozyskane pomoce dydaktyczne. Uczniowie uczestniczyli w następujących zajęciach:
- „Sprawniej mówimy, czytamy, piszemy” - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego – op. Jolanta Potoczna,
- „Dorównajmy do innych” - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego – op. Teresa Basiura,
- „Logigramy – gry planszowe i matematyka” - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki – op. Zofia Kijanka,
- „Matematyczne potyczki” - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki – op. Joanna Mazur,
- Zajęcia komputerowe „Świat informatyki” – op. Rafał Pałka,
- „Z językami obcymi bliżej Europy”: język angielski – op. Anna Szefer oraz język niemiecki – op. Teresa Maliszewska,
- „Przygoda z matematyką” – op. Dorota Michorczyk,
- "Jesteś fizykiem – zostaniesz Kopernikiem” – op. Iwona Godek,
- "Chemia wokół nas" – op. Gabriela Kotas,
- „Wokół przyrody nieożywionej” – zajęcia z geografii i biologii op. Mirosława Lońska,
- „Akademia umysłu, czyli nauka przez zabawę” – w ramach opieki psychologiczno-pedagogicznej – op. Elżbieta Sarabon-Pałka i Ewa Łuciów,
- „Mój wybór - drogą do przyszłości” – w ramach doradztwa zawodowego – op. Ewa Łuciów.
Uczniowie chętnie brali udział w przedstawionych powyżej zajęciach, rozwijali na nich nie tylko potencjał intelektualny, ale też kreatywność, wyobraźnię, logiczne myślenie oraz umiejętności współpracy, komunikacji, negocjacji i pracy w grupie.
Nasza młodzież miała możliwość udziału nie tylko w zajęciach na terenie szkoły, ale również zorganizowano następujące wyjazdy:
- wycieczkę zawodoznawczą na Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu,
- wycieczkę zawodoznawczą do Elektrowni Opole,
- wyjazd edukacyjny do opery we Wrocławiu,
- wyjazd edukacyjny do fiharmonii w Opolu,
- wyjazd edukacyjny do teatru we Wrocławiu,
- wycieczkę zawodoznawczą do Zespołu Placówek Oświatowych Centrum Kształcenia Praktycznego w Opolu,
- wycieczkę zawodoznawczą na Politechnikę Opolską w Opolu.
Wycieczki edukacyjne były dla uczniów atrakcyjną formą nauki podczas których realizowano założenia i cele projektu. Kształcono też wiele innych umiejętności takich jak: wyrabianie nawyku obcowania ze sztuką i spędzania właśnie w taki sposób czasu wolnego,poszerzanie wiedzy uczniów o otaczającym świecie,poznawanie nowych zawodów. Pełniły również funkcję integracyjną oraz rozwijały umiejętności komunikacji interpersonalnej w grupie rówieśniczej.
Ważnym produktem końcowym projektu było utworzeniew naszym gimnazjum Szkolnego Ośrodka Kariery, w ramach którego na bieżąco była redagowana gazetka informacyjna dotycząca m.in.: terminów i zasad rekrutacji, oferty szkół ponadgimnazjalnych w naszym regionie oraz innych ważnych informacji dotyczących instytucji wspierających, wyszukiwania informacji w Internecie itp. Szkolny Ośrodek Kariery będzie działał również po zakończeniu projektu.
Realizacja projektu unijnego „Zaczarowany świat nauki” dała wiele radości i satysfakcji zarówno uczniom, nauczycielom, jak i rodzicom. Dlatego warto pozyskiwać fundusze unijne, bo dzięki nim nie tylko poszerzana jest oferta edukacyjna szkoły, ale również w sposób znaczący wzbogaca się jej baza, w szczególności w pomoce dydaktyczne dzięki którym zajęcia stają się bardziej atrakcyjne, co na pewno ma znaczący wpływ na rozwój każdego ucznia.
Elżbieta Sarabon-Pałka