Tworzenie miejsc wykorzystywanych okazjonalnie do kąpieli określają przepisy art. 39 Prawo wodne. Zgodnie z ich nowym brzmieniem, miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli, funkcjonujące przez okres nie dłuższy niż 30 kolejnych dni w roku kalendarzowym, można utworzyć w przypadku, gdy nie jest uzasadnione utworzenie kąpieliska.
Utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli wymaga zgłoszenia wójtowi (burmistrzowi lub prezydentowi miasta) właściwemu ze względu na planowaną lokalizację tego miejsca. Wniesienie tego zgłoszenia oznacza także dokonanie za pośrednictwem wójta zgłoszenia wodnoprawnego na wyznaczenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli w zakresie i na warunkach wskazanych w zgłoszeniu utworzenia takiego miejsca.
Organizator może utworzyć miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli, jeżeli wójt nie wniesie sprzeciwu, w drodze decyzji, w ciągu 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia utworzenia takiego miejsca albo przed upływem terminu na wniesienie sprzeciwu przekaże zawiadomienie o braku sprzeciwu. Zgłoszenie wniesione do wójta powinno zawierać dane wymienione w art. 39 ust. 4 Prawo wodne, czyli m.in. imię i nazwisko albo nazwę oraz adres i siedzibę organizatora, nazwę i adres miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli oraz opis granicy na aktualnej mapie, wskazanie: długości linii brzegowej miejsca, przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie, sezonu kąpielowego, opis infrastruktury miejsca (w tym urządzeń sanitarnych i dostępności tego miejsca dla osób niepełnosprawnych), wskazanie sposobu gospodarki odpadami. Do zgłoszenia dołącza się (art. 39 ust. 5):
- zgodę właściciela wód oraz właściciela gruntu przylegającego do planowanego miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli na utworzenie takiego miejsca;
- uzasadnienie braku potrzeby utworzenia kąpieliska;
- poświadczenia wniesienia opłaty za zgłoszenie wodnoprawne;
- zgodę właściciela sztucznego zbiornika wodnego, w przypadku gdy utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli ma nastąpić na terenie sztucznego zbiornika wodnego.
Jeżeli zgłoszenie jest niekompletne, wójt wzywa do jego uzupełnienia w ciągu 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku niezastosowania się w tym terminie do wezwania, wójt wnosi sprzeciw, w drodze decyzji.
Zgodnie z art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2024 r. poz. 1087 ze zm.) Rada gminy określa, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego, corocznie do dnia 20 maja:
1. sezon kąpielowy, który obejmuje okres między 1 czerwca a 30 września,
2. wykaz kąpielisk na terenie gminy.
Zasada tworzenia kąpieliska
Zgodnie z art. 37 ust. 3 ww. ustawy Prawo wodne organizator kąpieliska do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego sezon kąpielowy, w którym kąpielisko ma być otwarte, przekazuje burmistrzowi, wójtowi, prezydentowi miasta wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk, wydzielonego fragmentu wód powierzchniowych, na którym planuje utworzyć kąpielisko.
Wniosek winien zawierać:
- imię i nazwisko albo nazwę oraz adres organizatora;
- nazwę i adres kąpieliska oraz opis granicy kąpieliska na aktualnej mapie topograficznej albo ortofotomapie lub wykaz współrzędnych punktów załamania granicy kąpieliska;
- wskazanie długości linii brzegowej kąpieliska;
- wskazanie przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie z kąpieliska;
- wskazanie terminów otwarcia i zamknięcia kąpieliska;
- opis infrastruktury kąpieliska, w tym urządzeń sanitarnych;
- wskazanie sposobu gospodarki odpadami.
Do wniosku dołącza się:
- kopię zgłoszenia wodnoprawnego, o którym mowa w art. 394 ust. 1 pkt 4 ustawy, wraz z zaświadczeniem o niezgłoszeniu sprzeciwu, o którym mowa w art. 423 ust. 9 ustawy;
- informacje dotyczące planowanego kąpieliska:
- a) aktualny profil wody w kąpielisku,
- b) status kąpieliska w poprzednim sezonie kąpielowym (czynne, nieczynne) albo wzmianka, że wniosek dotyczy kąpieliska nowo utworzonego,
- c) ocena jakości wody i klasyfikacja wody w kąpielisku w poprzednim sezonie kąpielowym, jeżeli wniosek dotyczy istniejącego kąpieliska,
- d) udogodnienia i środki podjęte w celu promowania kąpieli;
- zgodę właściciela wód oraz właściciela gruntu przylegającego do kąpieliska na utworzenie kąpieliska.
Wnioski należy składać w Biurze Obsługi Klienta w Urzędzie Miejskim w Grodkowie – pokój nr 4.
Jeżeli wniosek jest niekompletny, prezydent miasta wzywa do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku braku uzupełnienia, w wyznaczonym terminie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.